Oryginalny czeski zapłon elektroniczny firmy VAPE
Mechaniczny zapłon jest bodaj najsłabszym punktem starszych motocykli Jawa TS350. Wie o tym każdy użytkownik, który motał się z jego ustawianiem. Płytka, półpłytka, rozjeżdżające się ustawienia w czasie dokręcania śrubek, konieczność dokonywania częstych kontroli i regulacji, a także ciągle niepewne i zawodne kondensatory. Złe ustawienie zapłonu ma również istotny wpływ na żywotność silnika - zapłon mieszanki i związane z tym obciążenie tłoka w momencie kiedy nie znajduje się on we właściwym położeniu powoduje z czasem wyginanie się korbowodów i złe obciążanie ich łożysk, że o utracie mocy nie wspomnę.
Zalet zapłonu elektronicznego w zasadzie przedstawiać nie trzeba. Wymienię tu tylko bezawaryjność pracy, brak konieczności dokonywania regulacji, łatwy montaż, wpływ na zwiększenie żywotności silnika.
Kąt
wyprzedzania zapłonu VAPE Z04
W kwestii ustalenia ile wynosi kąt wyprzedzania zapłonu elektronicznego Vape
Z04 toczyła się długa dyskusja na grupie pl.rec.motocykle i były poważne
problemy z jednoznacznym ustaleniem tej wartości.
Inżynier z działu technicznego firmy
Vape podał informację, że kąt wyprzedzania zapłonu dla cewki elektronicznej
Vape Z04 wynosi 20 stopni przed górnym punktem zwrotnym tłoka w cylindrze.
Oczywiście wartość 20 stopni jest tutaj stała i nie zmienia się niezależnie
w jakim motocyklu zastosujemy tę cewkę. Jednak przełożenie tej wartości 20
stopni na wartość w milimetrach (odległość denka tłoka od górnego punktu
zwrotnego przy której następuje zapłon) zależy od indywidualnych cech
silnika w jakim ta cewka zostanie zastosowana. Cechy te to skok tłoka oraz długość
korbowodu (mierząc od osi czopu w stopce korbowodu, do osi czopu w główce
korbowodu). Odległość od osi sworznia tłoka do szczytu denka tłoka jest w
całym zakresie obrotu wału korbowego niezmienna więc dla uproszczenia
pomijamy ją przy obliczeniach. Właściwy i uniwersalny wzór na przełożenie kąta wyprzedzania
zapłonu w stopniach na wartość w milimetrach podał ostatecznie Hubert
Krzemień, co pozwoliło na obliczenie kąta wyprzedzania zapłonu
elektronicznego Vape Z04 przy zastosowaniu go w silniku Jawy TS350.
Wzór ten przedstawia się następująco:
gdzie:
X - szukany kąt wyprzedzania zapłonu wyrażony w
milimetrach
A - połowa długości skoku tłoka w cylindrze (w
mm)
B - długość korbowodu od osi czopa stopki do osi
czopa główki (w mm)
Y - znany kąt wyprzedzania cewki elektronicznej
wyrażony w stopniach
Przy założeniu, że skok tłoka w Jawie wynosi 65 mm (A = 32,5 mm), długość korbowodu B=142 mm, wartość kąta wyprzedzania zapłonu dla cewki Vape Z04 w stopniach Y=20 stopni, otrzymamy wynik 2,395 mm.
Zatem kąt wyprzedzania zapłonu elektronicznego Vape Z04 zastosowanego w Jawie TS 350 wyniesie 2,369 mm.
Kliknij
aby pobrać plik do zamiany
kąta wyprzedzania zapłonu wyrażonego w stopniach
na kąt wyrażony w milimetrach przed GPZ (format .xls)
Poniżej znajduje się opis elektronicznego bezstykowego zapłonu elektronicznego z podwójną cewką firmy Vape model Z04. Zapłon ten był już opisywany przez Tolka na stronie Arniego, zatem tutaj, dla porządku, tylko przypomnienie zamieszczonych tam informacji plus dwa dodatkowe zdjęcia.
Kompletny zapłon elektroniczny składa się z następujących głównych elementów:
płytki (1) z przymocowanym pojedynczym nadajnikiem (2),
symetrycznego palca rozdzielacza zapłonu (3),
jednej podwójnej cewki elektronicznej (4),
w komplecie powinny się również znajdować: uchwyt mocujący cewkę do ramy (5) oraz przewody wysokiego napięcia z fajkami (w moim komplecie nie było) lub przynajmniej gumowe kapturki na te przewody (6).
Instrukcja
wymiany zapłonu kontaktowego na elektroniczny
Demontaż:
odłączyć akumulator od instalacji motocykla,
odłączyć przewód paliwowy od zbiornika i zdemontować zbiornik,
odłączyć przewody wysokiego napięcia od świec zapłonowych,
zdemontować cewki zapłonowe wraz z trzymającymi je obejmami,
odkręcić prawą pokrywę silnika,
odłączyć czarny i brązowy przewód od ramion przerywaczy na płytce zapłonowej,
z obudowy alternatora zdemontować uchwyt kondensatorów wraz z kondensatorami,
z obudowy alternatora zdemontować płytkę z przerywaczami (pozostawić śrubki mocujące),
z prawego czopa wału korbowego (wirnika alternatora) zdemontować krzywkę przerywacza zapłonu; śrubę z podkładką zachować.
Montaż:
jeżeli cewka elektroniczna nie posiada swoich własnych przewodów wysokiego napięcia należy skrócić stare przewody a następnie wkręcić je do cewki elektronicznej tak, aby były mocno osadzone,
zamontować cewkę VAPE Z04 na miejsce przedniej cewki (przy główce ramy) tak, by przewody wysokiego napięcia skierowane były do tyłu motocykla. Należy do tego celu użyć śruby M5 x 65 z podkładką sprężynującą (może być to śruba uprzednio mocująca zdemontowaną cewkę butelkową),
na obudowę alternatora przykręcić płytkę z nadajnikiem - możliwe jest tylko jedno ustawienie ustalone przez ułożenie otworów na płytce,
na wirnik alternatora na prawym czopie wału korbowego zamontować palec rozdzielacza i dokręcić śrubą M6 z podkładką,
do konektora 15 cewki elektronicznej (wyprowadzenie czerwone) podłączyć jeden z konektorów przewodu niebieskiego (od cewek zapłonowych). Drugi konektor niebieskiego przewodu zaizolować,
do konektora 1 cewki elektronicznej (wyprowadzenie żółte) podłączyć przewód czarny (od zapłonu), a drugi koniec czarnego przewodu podłączyć do żółtego wyprowadzenia nadajnika na płytce zamontowanej na alternatorze,
pozostający brązowy przewód wykorzystać jako dodatkowe masowanie - przy uchwycie cewki elektronicznej należy zainstalować oczko do którego podłączymy przewód brązowy, a drugi koniec przewodu brązowego przy pomocy takiego samego oczka podłączyć do jednej ze śrubek mocujących płytkę z nadajnikiem do obudowy alternatora,
podłączyć akumulator,
następnie należy sprawdzić kopnikiem, czy jest iskra na świecach - jeżeli jej nie ma należy zamienić miejscami przewody na szczotkotrzymaczu,
zamocować prawą obudowę silnika, zbiornik paliwa i przewód paliwowy.
UWAGA: zamiana miejscami przewodów na konektorach 15 i 1 cewki elektronicznej spowoduje wyłączenie zapłonu elektronicznego i grozi uszkodzeniem cewki!
Po
modyfikacjach - odpowiedni fragment schematu powinien wyglądać następująco:
![]() |
Fragment schematu po zainstalowaniu zapłonu elektronicznego |
IMPOL Export Import Jerzy
Ruszczyk
Kontakt ze sprzedawcą:
Orientacyjna cena kompletnego zapłonu wynosi obecnie około 370 zł.
O dokładną cenę oraz wszelkie dodatkowe informacje proszę pytać sprzedawcę zapłonów VAPE, do którego namiary znajdują się poniżej:
tel. 0-601-678-199 lub (0 prefix 89) 741-31-98
fax: (0 prefix 89) 741-31-98
www:
www.impol.prv.pl
e-mail: jawaimpol@wp.pl