Polski zapłon elektroniczny firmy PRAMETI

Na tej stronie opisany zostanie zapłon elektroniczny ze zmiennym kątem wyprzedzania, który ma szansę stać się "czarnym koniem zawodów" i poważnym konkurentem dla oryginalnego czeskiego zapłonu Vape.

Opis producenta
Urządzenie zapłonowe firmy Prameti jest układem zapłonu tranzystorowego i przewidziane jest dla motocykli dwusuwowych dwucylindrowych Jawa 350 z minusem na masie oraz z napięciem instalacji 12V lub 6V.
Układ ten przeznaczony jest do współpracy z oryginalnymi cewkami zapłonowymi lub podobnymi o oporności uzwojenia pierwotnego >2,5 Ohm.

Odczyt położenia wału korbowego następuje na drodze optoelektronicznej.
Układ koryguje punkt zapłonu w funkcji obrotów (zakres 15° - 35° przed ZZ), co powoduje lepsze wykorzystanie energii spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w całym zakresie obrotów silnika, a przez to wzrost mocy i elastyczności silnika, a co za tym idzie, obniżenie zużycia paliwa.
Na wszystkie te korzystne zmiany ma wpływ zmienny punkt zapłonu, jak również precyzyjny odczyt położenia wału korbowego z pominięciem zużywających się i wymagających częstych regulacji elementów mechanicznych.

Moduł zapłonowy składa się z obrotomierza, który powoduje korekcję położenia p-ktu zapłonu oraz przerzutnika elektronicznego, który cyklicznie przełącza cewki zapłonowe. Dane dla korekcji zapłonu pobierane są co każde pół obrotu silnika, co powoduje natychmiastową reakcję zapłonu na zmieniające się warunki pracy. Przy tym układ pobiera średnią moc wynoszącą około 60% poboru dla układu oryginalnego (klasycznego urządzenia zapłonowego).

Przebieg krzywej zapłonu

Kliknij
aby pobrać plik do zamiany
kąta wyprzedzania zapłonu wyrażonego w stopniach
na kąt wyrażony w milimetrach przed GPZ (format .xls)
 

Aktualnie producent zapłonów Prameti wprowadza nową wersję modułu o nazwie "Dzik-7" z pewną modyfikacją. Na obudowie znajduje się przełącznik tzw. "jumper", który umożliwia wybór jednej z dwóch charakterystyk zapłonu. Jedna dla jazdy solo, bez obciążenia z charakterystyką wybitnie sportową, oraz drugą do jazd z motocyklem mocno obciążonym (w tym z wózkiem).

Kompletny zapłon elektroniczny składa się z następujących głównych elementów:

 
Montaż układu zapłonowego:
Do każdego zestawu dołączana jest dokładna instrukcja montażu i regulacji zapłonu. Układ posiada bardzo dobrą izolację od zakłóceń z instalacji motocykla oraz jest odporny na chwilowe wzrosty napięcia na instalacji do około 35V.

Moduł DZIK-7 przeznaczony jest do motocykla JAWA i jest przewidziany dla instalacji 12V i 6V z minusem na masie.
Moduł zapłonowy DZIK-7 wymaga jednorazowego zsynchronizowania z wałem korbowym. Korekcja wyprzedzenia zapłonu w funkcji obrotów dokonuje się automatycznie wg krzywej zakodowanej w module.  

Moduł generuje dużo wyższe napięcia niż w zapłonie klasycznym. Uruchamianie zapłonu ze zdjętą „fajką” może spowodować uszkodzenie elektroniki modułu a także cewki zapłonowej.
Ważne jest stosowanie typowych cewek zapłonowych odpowiednio dla instalacji 6V lub 12V.
Nie można stosować cewek specjalnych dla zapłonów elektronicznych o zmniejszonej oporności uzwojenia pierwotnego.
Wysokie napięcie generowane przez Moduł DZIK-7 umożliwia zwiększenie szczeliny na świecach zapłonowych do około 1mm. 

Instalacja modułu w motocyklu jest bardzo prosta i należy ją wykonać następująco:

 

UWAGI:

 

Po modyfikacjach - odpowiedni fragment schematu powinien wyglądać następująco:
 

Fragment schematu po zainstalowaniu zapłonu elektronicznego


Kontakt ze sprzedawcą:
Orientacyjna cena kompletnego zapłonu wynosi obecnie około 230 zł plus koszty wysyłki.
O dokładną cenę oraz wszelkie dodatkowe informacje proszę pytać producenta i sprzedawcę zapłonów PRAMETI, do którego namiary znajdują się poniżej:

ZWUH PRAMETI
60-106 Poznań ul. Torfowa 6
tel./fax (61) 839-12-25
www:   www.prameti.webpark.pl
e-mail: promoto1@op.pl