Polski zapłon elektroniczny firmy PRAMETI
Na tej stronie opisany zostanie zapłon elektroniczny ze zmiennym kątem wyprzedzania, który ma szansę stać się "czarnym koniem zawodów" i poważnym konkurentem dla oryginalnego czeskiego zapłonu Vape.
Opis producenta
Urządzenie zapłonowe firmy Prameti jest układem zapłonu tranzystorowego i
przewidziane jest dla motocykli dwusuwowych dwucylindrowych Jawa 350 z minusem
na masie oraz z napięciem instalacji 12V lub 6V.
Układ ten przeznaczony jest do współpracy z oryginalnymi cewkami zapłonowymi lub
podobnymi o oporności uzwojenia pierwotnego >2,5 Ohm.
Odczyt położenia wału korbowego następuje na drodze optoelektronicznej.
Układ koryguje punkt zapłonu w funkcji obrotów (zakres 15° - 35° przed ZZ), co
powoduje lepsze wykorzystanie energii spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w
całym zakresie obrotów silnika, a przez to wzrost mocy i elastyczności silnika,
a co za tym idzie, obniżenie zużycia paliwa.
Na wszystkie te korzystne zmiany ma wpływ zmienny punkt zapłonu, jak również
precyzyjny odczyt położenia wału korbowego z pominięciem zużywających się i
wymagających częstych regulacji elementów mechanicznych.
Moduł zapłonowy składa się z obrotomierza, który powoduje korekcję położenia
p-ktu zapłonu oraz przerzutnika elektronicznego, który cyklicznie przełącza
cewki zapłonowe. Dane dla korekcji zapłonu pobierane są co każde pół obrotu
silnika, co powoduje natychmiastową reakcję zapłonu na zmieniające się warunki
pracy. Przy tym układ pobiera średnią moc wynoszącą około 60% poboru dla układu
oryginalnego (klasycznego urządzenia zapłonowego).
![]() |
Przebieg krzywej zapłonu |
Kliknij
aby pobrać plik do zamiany
kąta wyprzedzania zapłonu wyrażonego w stopniach
na kąt wyrażony w milimetrach przed GPZ (format .xls)
Aktualnie producent zapłonów Prameti wprowadza nową wersję modułu o nazwie "Dzik-7" z pewną modyfikacją. Na obudowie znajduje się przełącznik tzw. "jumper", który umożliwia wybór jednej z dwóch charakterystyk zapłonu. Jedna dla jazdy solo, bez obciążenia z charakterystyką wybitnie sportową, oraz drugą do jazd z motocyklem mocno obciążonym (w tym z wózkiem).
Kompletny zapłon elektroniczny składa się z następujących głównych elementów:
modułu zapłonowego "Dzik-7" (1)
płytki z fotoelementami (2)
tarczy sterującej (3) wraz ze śrubą imbusową (4)
Montaż układu zapłonowego:
Do każdego
zestawu dołączana jest dokładna instrukcja montażu i regulacji zapłonu. Układ
posiada bardzo dobrą izolację od zakłóceń z instalacji motocykla oraz jest
odporny na chwilowe wzrosty napięcia na instalacji do około 35V.
Moduł DZIK-7 przeznaczony jest do motocykla JAWA i jest
przewidziany dla instalacji 12V i 6V z minusem na masie.
Moduł zapłonowy DZIK-7 wymaga jednorazowego zsynchronizowania z wałem korbowym.
Korekcja wyprzedzenia zapłonu w funkcji obrotów dokonuje się automatycznie wg
krzywej zakodowanej w module.
Moduł generuje dużo wyższe
napięcia niż w zapłonie klasycznym. Uruchamianie zapłonu ze zdjętą „fajką” może
spowodować uszkodzenie elektroniki modułu a także cewki zapłonowej.
Ważne jest stosowanie typowych cewek zapłonowych odpowiednio dla instalacji 6V
lub 12V.
Nie można stosować cewek specjalnych dla zapłonów elektronicznych o zmniejszonej
oporności uzwojenia pierwotnego.
Wysokie napięcie generowane przez Moduł DZIK-7 umożliwia zwiększenie szczeliny
na świecach zapłonowych do około 1mm.
Instalacja modułu w motocyklu jest bardzo prosta i należy ją wykonać następująco:
odkręcamy płytkę z przerywaczami oraz krzywkę aparatu zapłonowego,
wkręcamy płytkę z fotoelementami oraz montujemy tarczę sterującą za pomocą śruby imbusowej (w komplecie) tak, aby możliwe było obracanie tarczą względem wału,
obracamy delikatnie wałem korbowym i sprawdzamy czy tarcza swobodnie mieści się w szczelinach czujników,
montujemy moduł zapłonowy. Ważny jest dobry kontakt z masą motocykla,
po odpowiednim doprowadzeniu przewodów do modułu skracamy przewód czujnika wg potrzeb, zakładamy końcówki konektorowe wraz z oprawką (łącząc odpowiednie kolory przewodów),
podłączamy przewód czerwony do (+) instalacji motocykla przez wyłącznik zapłonu. Przewody niebieskie zostawiamy niepołączone,
włączamy zapłon,
dioda świecąca na module powinna zapalać się gdy czujnik nie jest zakryty przez tarczę sterującą. Ustawiamy tarczę sterującą w ten sposób aby (przy obrocie wału korbowego zgodnie z kierunkiem pracy silnika) moment zapalania się diody LED następował w momencie położenia tłoka 1,95 mm przed GMP (18°). Dokręcamy śrubę mocującą tarczę,
wyłączamy zapłon i podłączamy niebieskie przewody do cewek zapłonowych,
montaż zapłonu jest zakończony.
UWAGI:
Odwrotne podłączenie
przewodów (niebieski podłączony do zasilania) spowoduje zniszczenie modułu
zapłonowego!
Przy odpowiednim montażu układ zapłonowy
zapewnia zdecydowaną poprawę parametrów pracy silnika, a więc płynną i
elastyczną pracę oraz, co za tym idzie, mniejsze zużycie paliwa. Moduł
zapewnia parametry niezmienne w czasie całej eksploatacji – dotyczy to
parametrów iskry, jak i przyspieszenia zapłonu w funkcji obrotów silnika.
Układ jest zbudowany na układach TTL, a to oznacza iż cała jego logika zasilana jest stabilizowanym napięciem +5V. W przypadku pracy w instalacji 6V nadwyżka napięcia jest niewielka, więc układ wymaga sprawnej instalacji. Poniżej napięcia nominalnego układ może pracować niestabilnie oraz się wzbudzać.
Przewód sterujący (szary) można wciągnąć w koszulkę instalacji w czasie wyciągania przewodów (brązowy i czarny) podłączonych oryginalnie do przerywaczy zapłonu.
Po
modyfikacjach - odpowiedni fragment schematu powinien wyglądać następująco:
![]() |
Fragment schematu po zainstalowaniu zapłonu elektronicznego |
ZWUH PRAMETI
Kontakt ze sprzedawcą:
Orientacyjna cena kompletnego zapłonu wynosi obecnie około 230 zł plus koszty
wysyłki.
O dokładną cenę oraz wszelkie dodatkowe informacje proszę pytać producenta i sprzedawcę zapłonów
PRAMETI, do którego namiary znajdują się poniżej:
60-106 Poznań ul. Torfowa 6
tel./fax (61) 839-12-25
www:
www.prameti.webpark.pl
e-mail: promoto1@op.pl