Lakierowanie blach i plastików
Do lakierowania blach zdecydowanie nie polecam lakieru proszkowego. Proponuję w tym przypadku skorzystać z usług dobrego lakiernika samochodowego lub pokusić się o wykonanie tej czynności samemu. Samodzielne wykonanie powłok lakierniczych wymaga oprócz odpowiednich urządzeń trochę doświadczenia, jednak wtedy będziemy mieć gwarancję, że zostały zachowane wszystkie wymagania producenta lakieru, co do zastosowania odpowiednich szpachlówek, gruntów, wypełniaczy, proporcji rozcieńczalników, utwardzaczy i czasu suszenia.
Systemów lakierowania jest wiele, poniżej przedstawię jeden z wariantów, który zastosowałem przy lakierowaniu blach w moim motocyklu. Oczywiście jest to jedna z opcji. Do prac zostały użyte produkty firmy Standox. Jest to dość wysoka półka i jednocześnie są to produkty łatwodostępne w wyspecjalizowanych mieszalniach lakierów.
Założenia
wstępne
Zakładam, że mamy do czynienia z następującymi warunkami wstępnymi.
Lakierujemy elementy, które uprzednio posiadały już lakier fabryczny, który
obecnie zastępujemy nowym wymalowaniem. Mamy zatem do czynienia z elementami już
malowanymi, a nie surowymi, co ma znaczenie przy przygotowywaniu podłoża.
Malować będziemy elementy z blach stalowych oraz twardego plastiku.
Przygotowanie podłoża
Blachy
Aby zredukować koszty korzystamy z obróbki mechanicznej. Będzie to szlifowanie na sucho papierem ściernym o ziarnistości 320-400, a następnie na mokro papierem o ziarnistości 600-800. Następnie podłoże należy przeczyścić zmywaczem Standox Silicon-Entferner.
Plastiki
Szlifowanie bardzo drobnym
papierem wodnym na mokro lub włókniną Schleifpad
ultra fine nasączoną w rozcieńczalniku Standoflex
Plastic-Reiniger Antistatic. Tuż
przed nakładaniem lakieru nawierzchniowego elementy plastikowe należy przez 60
minut wygrzewać w temperaturze 60 stopni Celsjusza.
O konieczności zastosowania
szpachlówki lub nie decydujemy w zależności od tego w jakim stanie jest
obrabiana powierzchnia po oszlifowaniu. W zależności od tego czy mamy do
czynienia z drobnymi czy głębokimi wgnieceniami decydujemy się na użycie
innej szpachlówki. Jeżeli na przykład dokonujemy jakiejś większej
modyfikacji (np. zbiornika paliwa) i mamy głębokie ubytki do zamaskowania należy
użyć szpachlówki z dodatkiem włókien szklanych, która gwarantuje, że na
wyszpachlowanym miejscu lakier nie będzie pękał.
Dobór szpachlówki, gruntu oraz wypełniacza, które zastosujemy po
przeszlifowaniu starej powłoki lakierniczej należy skonsultować z fachowcem
(lakiernikiem lub sprzedawcą), ponieważ ich rodzaj zależy od danej sytuacji
oraz ma istotny wpływ na trwałość późniejszej powłoki i nie można tu
sobie pozwolić na popełnienie błędu. W ofercie Standoxa znajdziemy szeroki wybór
szpachlówek, gruntów i wypełniaczy. Zagruntowane podłoże należy
przeszlifować wodnym papierem ściernym 600-800.
Jako przykładowe produkty do zastosowania w omawianym przypadku mogę polecić
- szpachlówka: Standox Polyester-Feinspachtel,
grunt kwaśny: Standox Reaktiv-Haftprimer,
wypełniacz: Standox 2K-Füller.
Dobór
koloru
To oczywiście sprawa indywidualna, ale trzeba mieć jakiś punkt wyjściowy.
Jeżeli nie jesteśmy pewni jaki dokładnie kolor chcemy uzyskać, to można
poobserwować kolory samochodów. Ja w ten sposób wybrałem swój kolor.
Upatrzyłem sobie kolor na jednym z samochodów, następnie ustaliłem markę,
model i rocznik tego samochodu. W tym miejscu można napotkać na kłopoty - jeżeli
chcemy uzyskać dokładnie taki kolor jak na samochodzie to musimy znać numer
koloru lub przynajmniej jego nazwę handlową. Tu pomocny będzie Internet. Następnie
możemy określić numer koloru oraz, co najważniejsze, recepturę potrzebną do
zmieszania koloru korzystając z wyszukiwarki Standoxa, ponieważ może się
zdarzyć, że w mieszalni nie będzie receptury do jakiegoś konkretnie interesującego
nas koloru. Zazwyczaj można dorabiać ilości od 100 gram wzwyż.
Lakier
nawierzchniowy
Lakier nawierzchniowy (w
wariancie metalik) będzie się składać z warstwy koloru bazowego i dwóch
warstw lakieru bezbarwnego. Potrzebne będą następujące produkty:
Lakier bazowy Standox Basislack w proporcji 2:1 (2 części bazy na 1 część rozcieńczalnika)
Rozcieńczalnik do lakieru bazowego Standox Verdünnung MSB 15-25
Lakier bezbarwny Standocryl 2K-HS-Klarlack w proporcjach 2:1 (2 części klaru na 1 część rozcieńczalnika)
Rozcieńczalnik do lakieru bezbarwnego Standox Verdünnung 2K 15-25
Utwardzacz do lakieru bezbarwnego Standox 2K-HS-Härtern 15-25 w proporcjach 2:1 (2 części klaru na 1 część utwardzacza)
Do lakierowania elementów plastikowych - plastyfikator Standox 2K-Elastic-Additiv (do lakieru należy dodać 30% plastyfikatora by zapobiec pękaniu)
UWAGA: W przypadku lakieru metalik, którego wierzchnią powłokę stanowi
lakier bezbarwny to właśnie jakość lakieru nawierzchniowego decyduje o
wytrzymałości mechanicznej i chemicznej całej powłoki. Ponieważ w przypadku
motocykla częściej się zdarza, że przy tankowaniu pocieknie benzyna lub olej
po baku doradzałbym zdecydowanie zastosowanie wyższej klasy lakieru
bezbarwnego tzn. 2K-HS Klarlack, a nie standardowego
2K Klarlack. Wersja HS ma
większą wytrzymałość mechaniczną i chemiczną, zawiera większą ilość
cząstek stałych, co sprzyja lepszemu połyskowi powierzchni.
Polakierowanych elementów plastikowych nie wolno myć agregatem ciśnieniowym przed upływem 6 tygodni, a po tym czasie przy myciu należy zachować co najmniej 30 cm odległości dyszy od elementu.
Poniżej znajdują się zdjęcia elementów Jawy po wizycie u lakiernika: