Modyfikacja sprzęgła

Oryginalne sprzęgło
Oryginalne sprzęgło w Jawie TS350 638 okazało się być konstrukcją, która się nie sprawdziła. Przyczyną awaryjności był kiepski pięciopalczasty zabierak wykonany z aluminium. Innym nienajlepszym elementem był gumowy o-ring, który się zużywał i sprawiał kłopoty przy montażu, jednak podstawowym problemem były palce zabieraka w które wkręcane były śrubki mocujące sprężyny tarczy dociskowej. W wyniku intensywnej pracy aluminiowe słupki zabieraka potrafiły pękać wzdłużnie, co powodowało wysunięcie się, lub wręcz wypadnięcie śruby mocującej sprężynę. Obluzowana śruba lub odłamane fragmenty zabieraka potrafiły dostać się pomiędzy wirujące elementy napędu wstępnego i pokiereszować kartery, a nawet zablokować skrzynię biegów.
Zdarzały się również problemy przy wymianie tarcz ciernych. Przy ponownym montażu tarczy dociskowej trzeba było wkręcić w zabierak stare śrubki zazwyczaj pozamieniane miejscami. Zużyte śrubki często miały przeciągnięte gwinty (wydłużony skok), co powodowało, że przy wkręcaniu w aluminiowe palce zabieraka rozrywały je.

W następnych modelach Jawy, również w tych produkowanych obecnie, montowane są zabieraki o konstrukcji stosowanej już wcześniej w starych modelach z dawnych lat.

Przełożenie sprzęgła
Lekarstwem na wszystkie te problemy jest zastosowanie sprzęgła od starszych modeli motocykli CZ350 lub Jawy model 634 z lat siedemdziesiątych. W stosowanych tam sprzęgłach zabierak jest stalowy, a mocowanie sprężyn docisku następuje nie poprzez wątpliwe połączenie gwintowane lecz poprzez stalowe przetyczki (zawleczki) przetykane przez słupki zabieraka. 
Nowy kosz sprzęgłowy posiada tę samą ilość zębów na zewnętrznym obwodzie co oryginalny, więc można zastosować ten sam łańcuszek napędu wstępnego, tarcza dociskowa występuje w wykonaniu stalowym z wkładkami (jak na rysunku) lub nowszym w postaci jednolitego odlewu aluminiowego (jak na zdjęciu), tuleja rozporowa ma mniejszą średnicę zewnętrzną (cieńsze ścianki) niż oryginalna, zaś podkładki do sprężyn mają zwiększoną grubość. 
UWAGA: oryginalne tarcze cierne na dwóch wypustach na obwodzie zewnętrznym posiadają nacięcia. Wszystkie tarcze należy zamontować w koszu tak, aby nacięcia te były ustawione jednakowo (pokrywały się). Przy montażu tarcz ciernych należy je posmarować olejem.

Elementy do wymiany (ceny orientacyjne -  stan na styczeń 2003 r.):

Element Oznaczenie na rysunku Ilość  Cena za komplet
kosz sprzęgłowy (1) 1 szt. 60 zł
zabierak sprzęgła (2) 1 szt. 45 zł
przekładki metalowe (3) 4 szt. 32 zł
tarcze cierne (4) 5 szt. 75 zł
tarcza dociskowa (aluminiowa) (5) 1 szt. 10 zł
sprężyny dociskowe (6) 3 szt.   3 zł
podkładki na sprężyny (7) 3 szt.   3 zł
przetyczki do zabieraka (8) 3 szt.   3 zł
tuleja rozporowa z rowkiem smarowniczym  (9) 1 szt. 25 zł
nowa podkładka zabezpieczająca nakrętkę kosza ---- 1 szt.   1 zł

Razem:

   257 zł

 

 

Poniżej znajdują się zdjęcia elementów nowego sprzęgła

Kliknij zdjęcie by uzyskać powiększenie

Kosz sprzęgłowy


Tarcze cierne


Zabierak sprzęgła

Tarcza dociskowa (odlewana)

Przekładki metalowe

Pozostałe elementy

Jeżeli po założeniu nowego sprzęgła okaże się (tak jak w moim przypadku), że popychacz sprzęgła jest trochę za krótki (brakuje zakresu regulacji) to można między część popychacza z grzybkiem i część bez grzybka włożyć kulkę taką jak od łożyska. Takie rozwiązanie poleca Tolek oraz inni starzy wyjadacze od Jawy. Dzięki kulce zmniejsza się tarcie na styku tych dwóch części popychacza, co powoduje, że popychacz nie "rozklepuje się" w tym miejscu, nie powstaje wysoka temperatura na skutek tarcia tych części, a poza tym krótsza część popychacza nie rozbija tak mocno uszczelniacza w wałku zdawczym.  Kulkę można dostać w sklepach z łożyskami. Najbardziej odpowiednia byłaby kulka o średnicy 5mm lub nieco większa o średnicy 7/32 cala.

Ponieważ wszystkie te elementy pochodzą od starszych modeli motocykli, dostanie ich może okazać się utrudnione. Tym niemniej, o wszystkie te elementy można pytać Pana Jerzego Ruszczyka do którego namiary znajdują się tutaj.