Modyfikacja sprzęgła
Oryginalne sprzęgło
Oryginalne sprzęgło w Jawie TS350 638 okazało się
być konstrukcją, która się nie sprawdziła. Przyczyną awaryjności był
kiepski pięciopalczasty zabierak wykonany z aluminium. Innym nienajlepszym
elementem był gumowy o-ring, który
się zużywał i sprawiał kłopoty przy montażu, jednak podstawowym problemem były
palce zabieraka w które wkręcane były śrubki mocujące sprężyny tarczy
dociskowej. W wyniku intensywnej pracy aluminiowe słupki zabieraka potrafiły pękać
wzdłużnie, co powodowało wysunięcie się, lub wręcz wypadnięcie śruby
mocującej sprężynę. Obluzowana
śruba lub odłamane fragmenty zabieraka potrafiły dostać się pomiędzy wirujące
elementy napędu wstępnego i pokiereszować kartery, a nawet zablokować
skrzynię biegów.
Zdarzały się również problemy przy wymianie tarcz
ciernych. Przy ponownym montażu tarczy dociskowej trzeba było wkręcić w
zabierak
stare śrubki zazwyczaj pozamieniane miejscami. Zużyte śrubki często miały
przeciągnięte gwinty (wydłużony skok), co powodowało, że przy wkręcaniu w
aluminiowe palce zabieraka rozrywały je.
W następnych modelach Jawy, również w tych produkowanych obecnie, montowane są zabieraki o konstrukcji stosowanej już wcześniej w starych
modelach z dawnych lat.
Przełożenie sprzęgła
Lekarstwem na wszystkie te problemy jest zastosowanie sprzęgła od
starszych modeli motocykli CZ350 lub Jawy model 634 z lat siedemdziesiątych. W
stosowanych tam sprzęgłach zabierak jest stalowy, a mocowanie sprężyn
docisku następuje nie poprzez wątpliwe połączenie gwintowane lecz poprzez
stalowe przetyczki (zawleczki) przetykane przez słupki zabieraka.
Nowy kosz sprzęgłowy
posiada tę samą ilość zębów na zewnętrznym obwodzie co oryginalny, więc
można zastosować ten sam łańcuszek napędu wstępnego, tarcza dociskowa występuje
w wykonaniu stalowym z wkładkami (jak na rysunku) lub nowszym w postaci jednolitego
odlewu aluminiowego (jak na zdjęciu), tuleja rozporowa ma mniejszą średnicę zewnętrzną (cieńsze
ścianki) niż oryginalna, zaś podkładki do sprężyn mają zwiększoną grubość.
UWAGA: oryginalne tarcze cierne na dwóch wypustach na obwodzie zewnętrznym
posiadają nacięcia. Wszystkie tarcze należy zamontować w koszu tak, aby nacięcia
te były ustawione jednakowo (pokrywały się). Przy montażu tarcz ciernych
należy je posmarować olejem.
Elementy do wymiany (ceny orientacyjne - stan na styczeń 2003 r.):
Element | Oznaczenie na rysunku | Ilość | Cena za komplet |
kosz sprzęgłowy | (1) | 1 szt. | 60 zł |
zabierak sprzęgła | (2) | 1 szt. | 45 zł |
przekładki metalowe | (3) | 4 szt. | 32 zł |
tarcze cierne | (4) | 5 szt. | 75 zł |
tarcza dociskowa (aluminiowa) | (5) | 1 szt. | 10 zł |
sprężyny dociskowe | (6) | 3 szt. | 3 zł |
podkładki na sprężyny | (7) | 3 szt. | 3 zł |
przetyczki do zabieraka | (8) | 3 szt. | 3 zł |
tuleja rozporowa z rowkiem smarowniczym | (9) | 1 szt. | 25 zł |
nowa podkładka zabezpieczająca nakrętkę kosza | ---- | 1 szt. | 1 zł |
Razem: |
257 zł |
Poniżej znajdują się zdjęcia elementów nowego sprzęgła
Kliknij zdjęcie by uzyskać powiększenie | |
![]() Kosz sprzęgłowy |
|
![]() Zabierak sprzęgła |
![]() Tarcza dociskowa (odlewana) |
![]() Przekładki metalowe |
![]() Pozostałe elementy |
Jeżeli po założeniu nowego sprzęgła okaże się (tak jak w moim przypadku), że popychacz sprzęgła jest trochę za krótki (brakuje zakresu regulacji) to można między część popychacza z grzybkiem i część bez grzybka włożyć kulkę taką jak od łożyska. Takie rozwiązanie poleca Tolek oraz inni starzy wyjadacze od Jawy. Dzięki kulce zmniejsza się tarcie na styku tych dwóch części popychacza, co powoduje, że popychacz nie "rozklepuje się" w tym miejscu, nie powstaje wysoka temperatura na skutek tarcia tych części, a poza tym krótsza część popychacza nie rozbija tak mocno uszczelniacza w wałku zdawczym. Kulkę można dostać w sklepach z łożyskami. Najbardziej odpowiednia byłaby kulka o średnicy 5mm lub nieco większa o średnicy 7/32 cala.
Ponieważ wszystkie te elementy pochodzą od starszych modeli motocykli, dostanie ich może okazać się utrudnione. Tym niemniej, o wszystkie te elementy można pytać Pana Jerzego Ruszczyka do którego namiary znajdują się tutaj.